close
ارتباط با ما
اطلاعات تماس اطلاعات تماس
  • پشتیبانی
  • ٨٨٥٣٢٩٧٩-٠٢١
  • ٨٨٥٣٢٩٨٠-٠٢١
  • ٨٨٥٣٢٩٨١-٠٢١
  • ٨٨٥٣٢٩٨٢-٠٢١
ایمیل منتظر نظرات و پيشنهادات ارزشمند شما هستيم
close

درخواست جلسه نمایش نرم افزارها

لطفا برای در خواست جلسه نمایش نرم افزارهای طرح اندیشان پویا اطلاعات فرم زیر را تكمیل كنید تا در اسرع وقت جهت هماهنگی های بعدی با شما تماس گرفته شود.

قوانین مالیات های مستقیم (ماده 274 الحاقی)

قوانین مالیات های مستقیم (ماده 274 الحاقی)

مالیت مستقیم

آنچه در مقاله ی مالیت های مستقیم خواهید خواند:

تمامی دولت‌ها در تمام جهان برای آنکه بتوانند هزینه‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های خود را به دست آورند، از راه‌های گوناگونی اقدام به کسب درآمد کرده اند. یکی از این راه و روش‌ها را می‌توان پرداخت مالیات در نظر گرفت، به طوری که هر یک از افراد باید بخشی از سود به دست آورده‌ی خود را به دولت پرداخت کند. قوانین مالیات های مستقیم در رابطه با بخشی از مالیات است که به طور مستقیم از درآمد و ثروت افراد گرفته می‌شود.

تمامی کشورها بر اساس مواردی چون سیاست‌های اقتصادی، سقفی از درآمد را تعیین و اعلام می‌کنند افرادی که برای مثال حقوقی کمتر از این سقف را در ماه دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف و افرادی که بیش تر از این سقف درآمد دارند، باید مالیات خود را بپردازند. قوانین مالیات در کشور ما به صورت دو دسته‌ی قوانین مالیت های مستقیم و غیر مستقیم در نظر گرفته شده که در ادامه به نوع مستقیم آن خواهیم پرداخت.

قوانین مالیاتی یا Tax Lawsچیست؟

Tax Laws یا قوانین مالیاتی، به آن دسته از قوانین گفته می‌شود که در رابطه با مسائلی چون گرفتن مالیات به صورت مستقیم و غیر مستقیم، سقف درآمد لازم برای معافیت از پرداخت، نرخ مالیات‌های لازم برای هر میزان از درآمد، مالیات مربوط به شرکت‌ها و اشخاص، مطرح می‌شوند.

مالیات های مستقیم

بخشنامه مالیاتی چیست؟

بدون شک هر ساله با توجه به دلایل گوناگون، تغییراتی در رابطه با پرداخت مالیات‌ها داریم، از طرفی لازم است که این تغییرات بررسی، ثبت و به اطلاع افراد برسند. از همین جهت شاهد استفاده از بخشنامه‌های مالیاتی هستیم که با توجه به شرایط اقتصادی، توسط مقامات گوناگون و وابسته، تعیین و ارائه می‌شوند. علاوه بر بخشنامه‌های مالیاتی، شاهد ارائه مورد دیگری چون آئین‌نامه‌های مالیاتی نیز هستیم.


آئین‌نامه مالیاتی چیست؟

آئین‌نامه مالیاتی درواقع مقرراتی هستند که توسط مقام‌هایی چون وزیر یا شهردار ابلاغ می‌شوند. دلیل ابلاغ این قوانین را می‌توان این‌گونه بیان کرد که این موضوع باعث تسهیل در اجرا و دریافت مالیات‌ها می‌شود.
بخشنامه‌های مالیاتی در ایران در رابطه با دو دسته مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تنظیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها از قوانین مخصوص و ویژه‌ای برخوردار هستند.


تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟

تفاوت اصلی که برای این دو نوع مالیات وجود دارد، مربوط به مودی مالیاتی (فرد مسئول برای پرداخت مالیات) آن‌ها می‌شود. به طوری که اگر مودی تنها یک نفر باشد، مشمول مالیات مستقیم و در غیر این صورت مشمول مالیات غیر مستقیم خواهد شد. قوانین مالیات های مستقیم و غیر مستقیم با یکدیگر تفاوت دارند، از همین جهت در ادامه به قوانین مالیت های مستقیم می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید. آشنایی با این قوانین از واجبات محسوب می‌شود، چرا که بدون داشتن اطلاعات کافی در این رابطه، امکان دارد با مشکلات گوناگونی روبرو شوید.

بخشنامه مالیاتی

انواع گوناگون از مالیات های مستقیم

همان‌طور که گفته شد، مالیات های مستقیم توسط یک نفر پرداخته می‌شوند، اما این مورد، تنها مورد مربوط به این نوع از مالیات نیست و ویژگی‌های دیگری نیز برای آن در نظر گرفته شده که به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. مالیات های مستقیم درواقع به دو دسته‌ی مجزا تقسیم می‌شوند که این دو دسته را می‌توان شامل مالیات بر دارایی و بر درآمد دانست. همچنین هر یک از این دو، به شاخه‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند که هر شاخه نیز از قوانین متفاوتی برخوردار خواهد بود. در ابتدا بپردازیم به مالیات بر درآمد و نکات لازم برای آن را بیان کنیم.

مالیات بر درآمد

محاسبه‌ی مالیات برای افراد حقیقی یا حقوقی، با توجه به میزان درآمدی که دارند، تعیین می‌شود. این نوع از مالیات، جز مهمترین نوع مالیات به حساب می‌آید که اکثر افراد جامعه به سبب شغلی که دارند، باید آن را بپردازند. شیوه‌ی پرداخت این نوع از مالیات به دو صورت در نظر گرفته شده است.

شیوه‌ی اول به این طریق است که برخی افراد که چند شغل دارند، مالیات هر شغل را به صورت جداگانه بپردازند.
شیوه‌ی دوم، برخلاف مدل اول در نظر گرفته شده و بیشتر افراد از این شیوه استفاده می‌کنند. پرداخت در این شیوه به این نحو است که فرد مالیات شغل‌های خود را به صورت یکجا و کلی می‌پردازند. یکی از دلایل برتری شیوه دوم را می‌توان اینگونه بیان کرد که نرخ مالیات همه‌ی شغل‌ها به صورت یکسان لحاظ می‌شود، در صورتی که در شیوه‌ی اول، برای هر شغل، مالیات جدا تعیین می‌شود.

همانطور که گفته شد مالیات بر درآمد از شاخه‌های گوناگون مانند مالیات بر درآمد کشاورزی، حقوق، مشاغل، املاک و … برخوردار است و افرادی که مشمول این موارد هستند، باید در مدت‌های مشخص، مالیات تعین شده را بپردازند.

مالیات بر درآمد

مالیات بر دارایی

همانطور که از نام آن مشخص است، شما باید با توجه به دارایی‌هایی که در اختیار دارید، مالیات بپردازید. همچنین اگر فردی فوت شود، قبل از آنکه دارایی او به ورثه برسد، دولت بخشی را به عنوان مالیات از مجموع اموال کسر می‌کند. نرخ پرداختی برای این نوع از مالیات، با توجه به میزان دارایی فرد، تعیین می‌شود.


بررسی قوانین مالیات های مستقیم

اکنون نوبت به بررسی قوانین مالیات های مستقیم می‌رسد که تصمیم داریم برای شما ماده 274 الحاقی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا با آن‌ آشنا شوید، چرا که اگر نسبت به قوانین مالیات اطلاعات کاملی نداشته باشید، مشکلات گوناگونی امکان دارد برای شما پیش آید که به نوعی جرم محسوب می‌شوند. قوانین مالیات های مستقیم طبق ماده 274 به این شرح است:

  • تنظیم دفاتر، مدارک و اسناد خلاف و استناد به آن‌ها
  • مخفی کردن فعالیت اقتصادی یا مخفی کردن میزان حقیقی درآمد
  • عدم انجام وظایف مربوط به مالیت های مستقیم
  • تنظیم قراردادهای گوناگون با استفاده از نام دیگران یا ثبت معامله و قرارداد دیگر مودیان با نام خود برخلاف واقع
  • استفاده کردن از کارت‌های بازرگانی دیگر افراد به ‌منظور فرار مالیات
  • خودداری یا تخلف در انجام وظایف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی که باید حاوی اطلاعاتی چون میزان درآمد در مدت زمان معین باشد.

شرایطی که برای شما ذکر شد، در دسته‌ی قوانین مالیات های مستقیم قرار می‌گیرند و اگر افراد موارد نام برده شده را انجام دهد، متخلف نامیده می‌شوند و باید جریمه و مجازات خود را بپردازند. از همین جهت بهتر است با تمامی مسائل مربوط به آن‌ها آشنا باشید تا چنین موضوعاتی برای شما ایجاد نشود. امیدواریم اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت، اطلاعات مفیدی بوده باشد و به شما در رابطه با این موضوع کمک کند.

سوالات متداول مالیات های مستقیم

  1. تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم در چیست ؟

    تفاوت اصلی که برای این دو نوع مالیات وجود دارد، مربوط به مودی مالیاتی (فرد مسئول برای پرداخت مالیات) آن‌ها می‌شود. به طوری که اگر مودی تنها یک نفر باشد، مشمول مالیات مستقیم و در غیر این صورت مشمول مالیات غیر مستقیم خواهد شد.

  2. شیوه‌ی پرداخت مالیات بر درامد به چه صورت است ؟

    شیوه‌ی اول به این طریق است که برخی افراد که چند شغل دارند، مالیات هر شغل خود را به صورت جداگانه بپردازند. شیوه‌ی دوم، برخلاف مدل اول در نظر گرفته شده و بیشتر افراد از این شیوه استفاده می‌کنند. پرداخت در این شیوه به این نحو است که فرد مالیات شغل‌های خود را به صورت یکجا و کلی می‌پردازند.

  3. مالیات بر دارایی فرد فوت شده چگونه محاسبه می شود ؟

    اگر فردی فوت شود، قبل از آنکه دارایی او به ورثه برسد، دولت بخشی را به عنوان مالیات از مجموع اموال کسر می‌کند. نرخ پرداختی برای این نوع از مالیات، با توجه به میزان دارایی فرد، تعیین می‌شود.

نرم افزار های کاربردی

برای اينكه لزوم استفاده از نرم افزار واسط سامانه مودیان را بهتر درک كنيم چنين آغاز می كنيم كه، همانگونه كه می دانيد از ابتدای سال 1402 كليه موديان مالياتی يا بهتر بگوئيم تمامی پايانه های فروشگاهی ملزم به ارائه و ارسال فاکتور های خود به صورت  الكترونيكی در سامانه ی موديان كه توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی توسعه يافته است، شده اند و می بایست به جای این که فروش خود را به صورت فصلی در سامانه معاملات فصلی درج نمایند، اقدام به ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان کنند اظهار فروش ثبت شده در سامانه و درج فاکتور در نرم افزار موجب ايجاد چالش های متعددی برای موديان مالياتی شده است. چالش های اتصال به سامانه مودیان و استفاده از نرم افزار سامانه مودیان روش های ارسال صورتحساب به سامانه مودیان ارسال صورتحساب های الکترونیکی مستقیم به سامانه ی موديان مالياتی از 3 طريق صورت می گيرد. بسياری از شركت های توليد كننده ی نرم افزار موجود در بازار هنوز موفق نشده اند كه نرم افزارهای خود را جهت بارگذاری صورت حساب های الكترونيكی به روز رسانی كنند و يا هنوز برخی از موديان اقدام به تهيه نرم افزار حسابداری و فروش جهت ثبت فاکتور در سامانه مودیان نكرده […]
نرم افزار خزانه داری امکان مدیریت کلیه فرایندهای مرتبط با وجوه نقد سازمان را فراهم می سازد. تهیه گزارش های گردش وجوه نقد در بازه های زمانی مختلف تصمیم گیری های مدیریتی را ساده تر می سازد.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماشا
معرفی
تماس
تماس
دمو
دمو